اخبار

با محوریت سوره مبارکه نحل؛برنامه تفسیر قرآن در اداره‌کل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان برگزار شد

با محوریت سوره مبارکه نحل؛برنامه تفسیر قرآن در اداره‌کل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان برگزار شد
برنامه تفسیر قرآن‌ کریم با محوریت آیه ۴۱ سوره مبارکه «نحل» ظهر دوشنبه، ۱۵ دی‌ماه در اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان لرستان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان لرستان حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌ فقیه در استان لرستان، ظهر امروز، 15 دی‌ماه در برنامه تفسیر قرآن که در نمازخانه اداره‌کل تعاون  کار و رفاه اجتاعی استان لرستان برگزار شد، به تفسیر آیه 41 سوره مبارکه نحل پرداخت.

وی با اشاره به این‌که در آیات و روایات زیادی به مسئله هجرت در راه خدا اشاره شده است، افزود: یکی از موضوعاتی که در اسلام دارای اهمیت است همین مسئله یعنی هجرت در راه خداست.

میرعمادی با اشاره به این‌‌که در لغت هجرت به‌معنای ترک کردن، جدایی، فاصله گرفتن و انتقال از یک سرزمین به سرزمینی دیگر است، عنوان کرد: در اسلام به هرنوع حرکت و انتقالی هجرت گفته نمی‌شود بلکه هجرت یک امر مقدس است و باید برای یک کار مقدس صورت بگیرد و همچنین، باید خداوند و کسب رضایت الهی را نیز در نظر گرفت.

نماینده ولی‌ فقیه ر استان لرستان افزود: در اسلام هجرت به حرکت از یک نقطه به نقطه دیگر و به‌منظور حفظ دین، ایمان و نجات ایمان، دوری از ظالم و نجات فرزندان از دست ظالمان، فاسدان و مستکبران که برای رضای خداوند باشد، تعبیر شده است.

وی با بیان این‌که هجرت دارای انواع مادی و معنوی است، اظهار کرد: عده‌ای با هدف‎های مادی و برای به‌دست آوردن ثروت، پول، شغل و موقعیت هجرت می‌کنند و در مقابل هجرت معنوی نیز وجود دارد که فرد در این نوع هجرت به‌خاطر مسائل دینی و معنوی هجرت می‌کند.

میرعمادی با اشاره به این‌که در اصطلاح قرآن، مهاجر کسی است که از خاندان و دودمان خود جدا شده و به دیاری دیگر کوچ می‌کند، ادامه داد: هجرت از زمان حضرت آدم(ع) مطرح بوده است اما آن‌چه که در تاریخ و به‌طور مشخص از آن یاد شده است این است که خداوند در قرآن کریم از ابراهیم، هاجر و فرزندشان اسماعیل به‌عنوان نخستین مهاجران نام برده است که هدف آن‌ها از این هجرت گسترش دین بوده است.

نماینده ولی‌ فقیه در استان لرستان با بیان این‌که در تاریخ اسلام هجرت‌های زیادی اتفاق افتاده است، تصریح کرد: اما دو هجرت در اسلام وجود دارد که از همه هجرت‌ها مهم‌تر است، یکی از آن‌ها زمانی اتفاق افتاد که 70 نفر از مسلمانان به سرپرستی جعفر بن‌ابی‌طالب(ع) از مکه به حبشه هجرت کردند.

وی تأکید کرد: دومین هجرت زمانی بود که پیامبرگرامی اسلام(ص) پس از 13 سال که از بعثت می‌گذشت از مکه به مدینه هجرت کردند که هر دو این هجرت‌ها پس از تحمل سختی‌های و دشواری‌های بسیار بود.

میرعمادی تصریح کرد: پس از هجرت رسول اکرم(ص) عده‌‎ای از مسلمانان در مکه ماندند که پس از این ماجرا مورد آزار و اذیت بسیاری قرار گرفتند و بعد از تحمل دشواری‌های بسیار تمام مال و ثروت خود را به سران مکه بخشیده و به مدینه رفتند که در همین زمان بود که آیه 41 سوره مبارکه نحل نازل شد که خداوند در این آیه می‌فرماید «الَّذِینَ هَاجَرُواْ فِی اللّهِ مِن بَعْدِ مَا ظُلِمُواْ لَنُبَوِّئَنَّهُمْ فِی الدُّنْیَا حَسَنَةً وَلَأَجْرُ الآخِرَةِ أَکْبَرُ لَوْ کَانُواْ یَعْلَمُونَ؛ و کسانى که پس از ستمدیدگى در راه خدا هجرت کرده‏اند در این دنیا جاى نیکویى به آنان مى‏دهیم و اگر بدانند قطعاً پاداش آخرت بزرگ‌تر خواهد بود».

نماینده ولی‌ فقیه در استان لرستان با اشاره به این‌که در قرآن کریم دو تعبیر وجود دارد یکی می‌فرماید «الذین هاجروا فی سبیل‌الله» و دیگری می‌فرماید «الذین هاجرو فی‌الله»، اظهار کرد: در این آیه آمده است که «الذین هاجرو فی‌الله» که اهمی آن از فی سبیل‌الله بالاتر است و نهایت اخلاص یک فرد را در عملی که انجام می‌دهد نشان می‌دهد.

وی با بیان این‌که انجام کار برای خداوند نیز درجاتی دارد، ادامه داد: برخی برای خداوند و به هدف رضای او کاری انجام می‌دهند اما اخلاص کافی را در کار ندارند اما برخی دیگر واقعاً و با اخلاص کامل برای خداوند کار را انجام می‎دهند که تعبیری جز «فی‌الله» نمی‌توان برای آن‌ها به کار برد.

میرعمادی با اشاره به این‎که به تعبیر قرآن کریم اگر انسان دینش و جانش در خطر قرار بگیرد باید هجرت کرده و این مکان که در آن قرار دارد به جایی دیگر برود، اظهار کرد: این‌که ما در حال حاضر در آرامش به سر می‌بریم و به جایی دیگر نقل مکان کنیم به آن هجرت نمی‌گویند.
نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان، با اشاره به این‌که برخی در شهر خود از امنیت کافی برخوردار نیستند و همسر و فرزندانش در خطر هستند، و ممکن است که رو به فساد حرکت کند، قرآن به این افراد می‌گوید که هجرت کن چراکه ما زمین را برای شما گسترانیده‌ایم، تأکید کرد: انسان با هجرت باید از ظلمات به سوی نور، از کفر به سوی ایمان، از جهل به سوی علم، از گناه به سوی اطاعت و از ذلت به سمت عزت حرکت کند.
وی، افزود: هجرت یک دستور سازنده و حرکت و خیزش اثربخش است که مبداء تاریخ مسلمانان است و تقویم مسلمانان از روز هجرت آغاز شده است، و خداوند در رابطه با آن می‌فرماید: در مقابل ظلم و برای حفظ دین، ایمان و جان خود هجرت کن که اگر هجرت کردی نه‌تنها در آخرت بلکه در دنیا نیز پاداش می‌گیرید.

حجت‌الاسلام میرعمادی، با بیان این‌که هجرت دارای آثار دنیوی و اخروی است، عنوان کرد: یکی از آثار دنیوی هجرت؛ رسیدن به اهداف و آرمان‌های مقدس است و دیگر اثر دنیوی آن فراهم شدن زمینه برای رشد و کسب تجربیات بیشتر در سایه هجرت است.

نماینده ولی‌ فقیه در استان لرستان با اشاره به این‌که فرهنگ و تمدن در سایه هجرت شکل گرفته است، تصریح کرد: خود پیامبراکرم(ص) زمانی که از مکه به مدینه هجرت کرد، فرهنگ و تمدن اسلامی در مدینه شکل گرفت و اگر پیامبراکرم(ص) به مدینه هجرت نمی‌کرد فرهنگ و حکومت اسلامی تشکیل نمی‌شد.

وی انقلاب اسلامی ایران را نتیجه هجرت امام خمینی(ره) به ترکیه، عراق و فرانسه دانست و افزود: پیروزی انقلاب ما نتیجه هجرت بود و اگر به‌دنبال تجربه هستیم و می‌خواهیم رشد و تعالی پیدا کنیم باید بدانیم که همه این‎ها در سایه هجرت است.

حجت‌الاسلام میرعمادی برخورداری از روزی و امکانات شایسته را یکی دیگر از آثار دنیوی هجرت برشمرد و ادامه داد: برخورداری از امنیت گسترده‌تر یکی دیگر از آثار و برکات دنیوی هجرت است.

نماینده ولی‌ فقیه در استان لرستان با اشاره به این‌که هجرت علاوه‌بر آثار دنیوی دارای آثار اخروی نیز هست، تصریح کرد: بخشش گناهان یکی از آثار اخروی هجرت است که به‌واسطه آن اگر در محیطی قرار داریم که مملو از گناه است باید از آن دوری کرده و برای حفظ خود از گناه از آن شهر و دیار هجرت کنیم.

وی با بیان این‌که دستیابی به بهشت جاودان و رستگاری و سعادت از دیگر آثار اخروی هجرت است، عنوان کرد: رشد و تعالی انسان در سایه هجرت است و این را نیز باید بدانیم که مسلمانان به دو دسته مهاجر یعنی کسانی‌که از مکه به مدینه آمدند و انصار یعنی کسانی‌که در مدینه بودند، تقسیم می‌شوند.

میرعمادی با اشاره به این‎که هجرت از نظر هدفی که دارد دارای انواع مختلفی است، تصریح کرد: برخی برای فراگیری علم و دانش هجرت می‌کنند که خداوند در قرآن‌کریم آن‌را تأیید کرده است اما شرط به‌ ثمر نشستن علم را بازگشت به دیار خود پس از فراگیری علم بیان کرده است.

نماینده ولی‌ فقیه در استان لرستان هدف برخی از هجرت‌ها را حفظ دین دانست و افزود: کسی‌که برای حفظ دین و آیین خود از سرزمینی به سرزمین دیگر هجرت می‌کند استحقاق بهشت را دارد که نمونه بارز آن‌را می‌توان اصحاب کهف دانست.

وی هدف دیگر هجرت را، هجرت از دست ظالمان، زورگویان و ستمگران دانست و اظهار کرد: یکی دیگر از اهداف هجرت، هجرت از گناه است که در این نوع هجرت زمانی‌که احساس کنیم اگر بمانیم ممکن است که خانواده و خودمان به گناه آلوده شویم باید هجرت کنیم.

نماینده ولی‌ فقیه در استان لرستان با اشاره به این‌که در حدیثی از ائمه اطهار(ع) آمده است که مهاجر واقعی کسی است که از گناه دوری کرده و دیگر به ان بازنمی‌گردد، تأکید کرد: در این هجرت درواقع یک هجرت درونی اتفاق می‌افتد و این را باید بدانیم که یکی از مراحل رسیدن به کمال هجرت است و آن‌هم هجرت «فی‌الله» که حضرت ابراهیم(ع) نیز همین کار را انجام داد.

۱۵ دی ۱۳۹۳ ۱۶:۵۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید